Iedereen die dat wil, moet in Den Haag op de fiets kunnen stappen. Dat betekent dat mensen toegang moeten hebben tot een goede, veilige en passende fiets; en de vaardigheden moeten hebben om veilig te kunnen fietsen.
De stad Den Haag is een van de gemeenten die zich hiervoor extra gaat inzetten. Wethouder Robert van Asten plaatste daarvoor zijn handtekening onder de City Deal Fietsen naast handtekeningen van dertien andere gemeenten, zes maatschappelijke partners, drie ministeries en twee bedrijven. Voor de komende vier jaar is in totaal bijna drie miljoen euro beschikbaar voor projecten voor het stimuleren van fietsen.
"Deze City Deal sluit naadloos aan bij ons plan 'Ruim baan voor de Fiets'", zegt wethouder Van Asten. "Vooral bij het doel om nog meer Hagenaars aan het fietsen te krijgen. Momenteel worden in Den Haag bijvoorbeeld al fietslessen georganiseerd op basisscholen, worden nieuwe fietsparkeerplekken gecreëerd en wordt gewerkt aan meer veilige fietsroutes."
Tekst gaat door onder foto.
Foto: Gemeente Den Haag
Nooit geleerd om te fietsen
Nederland heeft meer fietsen dan mensen. Bij elkaar zijn er 23 miljoen fietsen in ons land. Tegelijkertijd heeft niet iedereen in Nederland een fiets; van alle Nederlanders vanaf zes jaar oud heeft twaalf procent op dit moment geen fiets. Ruim twintig procent van de mensen fietst nooit of bijna nooit. Een deel hiervan, onder wie kinderen, heeft moeite om het fietsen zich eigen te maken. Bijvoorbeeld omdat ze nooit geleerd hebben om te fietsen van hun ouders die zelf dit ook nooit hebben geleerd, het niet gewend zijn, of omdat ze een fiets en het onderhoud ervan niet kunnen betalen. In de steden zit in elke basisschoolklas gemiddeld twee kinderen die geen fiets hebben. Een op de elf kinderen fietst nooit of nauwelijks.
"De City Deal sluit goed aan bij de weg die de gemeente is ingeslagen", zegt Van Asten. "We hebben de afgelopen tijd acties genomen en initiatieven gesteund om iedereen in Den Haag aan het fietsen te krijgen. Zo werken we bijvoorbeeld samen met partners om het mogelijk te maken dat kinderen zonder fiets een eigen exemplaar krijgen. Ontzettend belangrijk, want iedereen in onze stad moet kunnen fietsen. Daar blijven we ons voor inzetten. De City Deal gaat ons hierbij zeker helpen."